Vielä Nanujärvelän koulun sijoituspaikasta

Kaupunginhallituksessa istuvat jäsenemme vastustivat koulun sijoitusta oletusarvoisesti suunnitellulle tontille, jolla sijaitsevat Aronahteen ja Hj. Nortamon entinen koulurakennus sekä Nanun koulu, selvittämättä muiden vaihtoehtojen kustannusvaikutusta. Seuraavassa Jasmin Määtän ja Pasi Mäenrannan mietteitä asiasta:

Yhtenä meidän kuntavaaliohjelman tavoitteena oli pitää koko Rauma asuttuna ja elinvoimaisena. Nanujärvelän sijoittaminen Kourujärvelle tai Lähdepellolle olisi tukenut näiden alueiden vetovoimaisuutta perheiden keskuudessa ja edesauttanut kyseisten alueiden positiivista kehitystä.

Jasmin Määttä

Raumalla oli ns.1000 taalan paikka miettiä Nanu-järvelän koulun sijaintia optimaalisesti lasten tarpeiden puolelta. Ehdotuksemme uuden Nanu-Järvelän koulun sijainniksi Lähdepelto olisi mitä parhain ratkaisu … lasten kannalta… Nykyään lasten liikkumisesta kannetaan huolta, kun välituntisin lapset tuijottaa kännykkää niska kenossa, eikä se sinänsä mikään ihme ole, jos virikkeet karsitaan pelkkään hiekkapihaan ja pariin kiipeilytelineeseen. Lähdepelto olisi antanut luonnon läheisen ja liikunnallisen ympäristön myös välituntien ajaksi. Erityisesti talvi olisi varmasti runsaiden jääkenttien ja latureittien kannalta antanut juuri sen signaalin, että tervetuloa urheilukouluun. Onhan Rauma tavallaan mini Winnipeg, jossa urheilu pyörii vahvasti jääkiekon ympärillä.

Ehdotuksemme Lähdepeltoa uuden koulun sijainniksi ei kuitenkaan saanut tarpeeksi kannatusta.

Nanu-Järvelän uuden koulun sijainniksi tuli nanun nykyinen alue. Perustelut olivat todella vanhan aikaiset, kuten lasten sijainti lähellä nykyistä nanua ja alue on juuri sopivan kokoinen Nanu-Järvelän kokonaisuudelle!? Mikä ei sinänsä yllätä, koska suunnitelmat Raumalla tehdään paikkaan “sopiviksi” ja muut todetaan vain huonoiksi.

Suuri määrä kouluun tulevista nykyäänkin tulee busseilla ja takseilla, eikä voi kyllä hyvälläkään syyllä sanoa pysäkkien sijaintia turvallisiksi ja keskitetyksi.

Kuitenkin esim. kourujärvellä asuu vanhoja ihmisiä, eikä todennäköisesti enää puuhaile kouluikäisiä lapsia, mutta toisaalta sieltä myyntiin vapautuvat saattavat hyvinkin olla uusien lapsiperheiden koteja, varsinkin jos koulu olisi lähellä. Muutenkin yleistä turvallisuutta lisäisi tuttu kouluympäristö lähdepellolla monine urheilupaikkoineneen niin koulun aikana kuin koulupäivän jälkeenkin.

Pasi Mäenranta

Kirjoitettu 27.1.2022