Valtuutetun rooli Raumalaisessa päätöksenteossa

Raumalle on tulossa vielä Karin Kampuksen jälkeenkin isoja investointeja, yksi näistä tulevaisuusinvestoinneista on uusi, työnimeltään Nanu-Järvelän koulu. Kyseisen koulun sijoituspaikasta on keskusteltu niin kaupungintalolla kuin sosiaalisessa mediassa, koulun on tarkoitus korvata nykyinen Kourujärven koulu yhdistämällä se Nanun kouluun. Päätös sijoittaa uusi koulu nykyisen Nanun koulun paikalle on aiheuttanut murhetta niin päättäjien kuin myös oikeutetusti Kourujärven asukkaiden keskuudessa.

Miksi otamme asian esille näin julkisesti liittyy prosessiin, jonka lopputulemana koulu Nanun paikalle sijoitetaan. Rauman kaupungin kaavoitukselle annettiin ohjeistukseksi tarkastella Nanun koulun alueen sijaan myös vaihtoehtoisia sijoituspaikkoja. Näitä olivat Lähdepellon alue, nykyinen Kourujärven koulun paikka sekä Pärskän kentän alue.

Kaavoituksen valtuustolle antamassa infotilaisuudessa kävi kuitenkin ilmi, että koululle oli jo ennalta määrätty esimerkiksi paljon tonttitilaa kuluttava muoto, joka teki koulun sijoittamisesta mahdotonta juurikaan muualle kuin toivotulle Nanun koulun alueelle. Muunlaisia rakentamisvaihtoehtoja, jotka olisivat toisille tonteille mahtuneet, tai niiden hintalappuja, ei selvitetty. Viime valtuustokokouksen kaavoituskatsauksessa saimme yllätykseksemme kuulla myös, että koulun kaavoitus Nanulle olikin aloitettu jo ennen kuin päätöstä koulun sijoituspaikasta oli tehty.

Yksittäisellä valtuutetulla tai valtuustoryhmälläkään ei kauheasti ole mahdollisuuksia vaikuttaa päätöksiin, jos valmistelutyötä liiaksi rajataan muun kuin poliittisen ohjauksen taholta. Joskus on ollut niinkin, että se mikä on ollut yhdelle vaihtoehdolle este, voi toiselle vaihtoehdolle olla mahdollisuus.

Esimerkki tällaisesta voisi olla ryhmämme jättämä valtuustoaloitte toisen tekojään perustamiseksi Raumalle, Lähdepellon Tuki-Arenan viereen – siis siihen missä uusi tekojää nyt sijaitsee. Valtuustoaloitteen vastauksessa ryhmällemme kerrottiin, että kyseisen alueen maapohja on savea ja jäädytysputkia sinne ei voida sijoittaa, joten myöskään kenttää ei voida toteuttaa. Nyt tuon kentän rakentaminen kuitenkin onnistui, jos on tahtoa, löytyvät myös keinot.

Väärinkäsitysten välttämiseksi toteamme vielä, ettemme missään nimessä ole uutta tekojäätä vastaan, päinvastoin! On hienoa, että rakennetaan uutta ja annetaan nuorille mahdollisuus harrastaa montaa eri lajia nykyaikaisissa sekä toimivissa puitteissa, mutta tavassa, jolla täällä asioita valmistellaan, on mielestäni parantamisen varaa.

Väistämättä herää kysymys siitä ovatko virkamiehet poliittisessa ohjauksessa vai poliitikot virkamiesohjauksessa, kun päätöksiä tehdään.

Rauman perussuomalaisten valtuustoryhmä

Kirjoitettu 16.2.2022