Valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoro: VVR Puhe 11.11.-19

Arvoisa puheenjohtaja, valtuutetut, saliväki. Rauman kaupungin talousohjelma eli “vakaa vahva Rauma” on saamassa loppusilauksen tänään täällä valtuustosalissa, ohjelma joka on puhuttanut kuntalaisia kaupungilla, Turuilla ja toreilla – samoin myös paikallisesta mediasta olemme saaneet lukea mielipiteitä puolesta ja vastaan eri ryhmiltä, työntekijöiltä, työntekijöiden edustajilta sekä ryhmien sisältä.

Mielenkiintoiseksi asian tekee se että jos vertaamme talouden tilaa muutamaa vuotta sitten kun ylijäämää oli taseessa yli 10 miljoonaa, ja nyt olemme painumassa pakkaselle 20 miljoonaa, mitä on tapahtunut? Kulut ovat kasvaneet mutta suurena huolena ovat pienentyneet tulot, jotka pääosin johtuvat vähentyneistä verotuloista, mitä voimme tehdä?

Verotuloihin emme voi täällä prosenttien muuttamisen lisäksi hirveästi vaikuttaa, mutta kulut ovat niitä joita meidän tulee karsia, ja siksi me olemme täällä tänään ja siksi virkamiehet ovat, pääsääntöisesti ansiokkaasti, valmistelleet meille päättäjille hallintokunnittain paketin, joista vaikuttavimmat sekä potentiaalisesti vahvimmat ehdotukset ovat ohjausryhmän kautta nyt esityslistallamme.

Ruoka ja puhtauspalvelut olivat alkuperäisessä ohjelmassa ulkoistettavana kokonaisuudessaan, mutta nyt matkan varrella tämä on keventynyt niin, että ulkoistus tapahtuisi osittain koskien vain sosiaali ja terveyspuolen ruoka ja puhtauspalveluita. Osaulkoistus olisi järkevää sekä ennakoivaa toimintaa, koska jossain vaiheessa tulevaisuudessa joku hallitus tulee saamaan paljon parjatun SOTE päätöksen aikaiseksi, joka tarkoittaa sitä, että sosiaali ja terveyspalveluiden ruoka ja puhtauspalvelu siirtyy maakunnan tai vastaavan instanssin hoidettavaksi ja sen jälkeisiin tapahtumiin Rauman kaupungilla ei päätösvaltaa enää ole. Nyt ennakoivalla toimenpiteellä voimme toteuttaa siirtymän joustavasti niin kaupunkia kuin työntekijöitäkin ajatellen, samalla mahdollistaen työn jatkumisen uuden, toivottavasti paikallisen, toimijan siipien alla.

Kouluverkkokeskustelu on myös käynyt kiivaana, lapsimäärien tiedetään pienevän, jonka johdosta ohjausryhmällä on ollut eri vaihtoehtoja miten muuttaa nykyistä kouluverkkoa niin, että koulukiinteistöjen käyttö olisi tehokkaampaa. Nanun koulu, joka on purkupäätöksensä saanut, toimii tällä hetkellä väistötiloissa parakeissa, joiden vuotuiset kustannukset ovat useita miljoonia. Näistä ylimääräisistä kustannuksista meidän on päästävä eroon ja saatettava kiinteä kouluverkko toimivaan kuntoon niin, että tulevaisuudessa koulumme ovat tehokkaassa käytössä oikein mitoitettuina oppilasmääriin suhteutettuna kohtuullisen koulumatkan päässä.

Päättäjinä olemme saaneet paljon laskelmia ja faktoja lapsimääristä sekä raportteja nykyisten koulujen fyysisestä kunnosta. Sekä laskelmia että materiaalia jota olemme saaneet, on lähes systemaattisesti kritisoitu virheelliseksi. On syytä muistaa että virkamiehet, koskien kaikkia hallintokuntia, tekevät työtään virkavastuulla joten meidän on voitava siihen luottaa että esitetyt laskelmat ovat paikkansa pitäviä. Alkuperäisestä VVR-aineistosta eri variaatioita pyörittämällä sekä uusia vaihtoehtoja hakemalla ollaan ohjausryhmässä lopputuloksesta äänestetty. Samoin kaupunginhallituksessa, jolloin on päädytty ohjausryhmän esitykseen Kortelan, Nanun sekä Kourujärvenkoulun sulauttamiseksi tulevaan Nanujärvelään. Tämä lienee vaihtoehdoista inhimillisin sillä koulumatka Kortelasta tulevaan uuteen kouluun ei kasva kohtuuttomasti, kunhan uuden koulun sijoituspaikka saadaan Nanua etelämmäksi, esimerkiksi Lähdepellon alueelle, joka on mielestämme ehdottomasti paras vaihtoehto ihan puhtaasti liikenneyhteyksiensä puolesta, vaikka kaavoituksessa tämä nähdään ongelmalliseksi jota suuresti ihmettelemme.

Kolmantena esityksenä joka on mediassakin herättänyt kiivastakin keskustelua on erikoissairaanhoidon siirtäminen sairaanhoitopiirin vastuulle, siirto on perusteltua kunhan saadaan varmistettua tärkeimpien, usein käytössä olevien erikoissairaanhoidon palvelujen pysyminen Raumalla. Tärkeintä ei ole kuka palvelun tuottaa, vaan että ne palvelut joita usein tarvitaan, toimivat tehokkaasti ja olisivat jatkossakin läheltä saatavissa.

Vakaa vahva Rauma säästöohjelmassa on myös paljon muita pienempiä kohteita kuin edellä mainitut kolme eniten puhuttanutta kohtaa, nämä ovat ihan yhtä tärkeitä ja näihinkin kohteisiin tulee suhtautua suurella vakavuudella.

Olemme tänään myös päättämässä kaupungin vuoden 2020 veroprosentista.Veroprosentin nostaminen voi jostakusta tuntua houkuttelevalta, mutta veroprosentin nostaminen on lähitulevaisuudessa edessä joka tapauksessa. Mitäs sitten tehdään?Investoinnit on katettava ja historia on opettanut meille sen, että nousukausia on aina seurannut laskukausi – myös taloudessakin. Jos varamme eivät talouden huipullakaan riitä, tarkoittaa se laskusuhdanteessa todella kylmää kyytiä. Mikäli nyt esitettyjä VVR -ratkaisuja ei tehdä, tarvitaan menojen kattamiseksi lähivuosina vielä suurempaa veroprosentin nostoa.

Lisäksi, veroprosentin nostoa saatetaan tarvita myös investointien kattamiseen.Veroprosenttia päätettiin 2013 nostaa yhdellä prosentilla 19:ään. Vain kaksi vuotta myöhemmin, päätettin 2015 veroprosentti nostaa 20:een. Tästä kolme vuotta myöhemmin nostoa oltiin taas esittämässä, mutta silloin esitys ei mennyt läpi. Tämän pitäisi kertoa ongelman laajuudesta.

Yksi veroprosentti tarkoittaa reilu seitsemää miljoonaa. Jos kahden-kolmen vuoden välein prosenttia joudutaan nostamaan, tarkoittaa se talouden nousukautena käytännössä reilun kolmen miljoonan vuosittaisia sellaisia menokasvuja, joita ei ole pystytty/haluttu tai osattu muilla tavoin hoitaa. Taantuman ja inflaation myötä tahti ainoastaan kiihtyy. Tämä ei ole poliittinen näkemys, vaan kaikille avoimien asiakirjojen myötä myös kaikkien itse tarkistettavissa oleva asia.

Jos ratkaisu kaikkeen on veroprosentin nostaminen, pitää kysyä kaksi asiaa:

1. Montako prosenttia päättäjät (kuntalaiset) ovat valmiita veroja lähivuosina nostamaan, 3,4 vai 5? Muistetaan, että veroprosenttia on nostettu jo kahteen otteeseen viimeisten vuosien aikana.

2. Jos veroprosentin nostaminen on ratkaisu kaikkeen, niin mihin meitä päättäjiä tarvitaan? Meidän päättäjien vastuu ja velvollisuus on tehdä päätöksiä – ikäviäkin, jos istumme täällä jalat pöydällä odottaen että taivaalta sataa rahaa verottajan muodossa ja loput kuitataan veroa korottamalla, emme tehtäväämme ole täysin ymmärtäneet saati sitä tehneet.

 

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa