Valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoro vuoden 2016 taloussuunnitelmasta

Rauman Perussuomalaisten valtuustoryhmä haluaa kiittää hallintokuntia ja hyvää virkamiesalustusta siitä, että vuoden 2016 talousarvion tasapainotus on tehty niin, ettei hallintokuntien toimintamenoihin ole tarvinnut puuttua.

Vallitsevasta talouden ja työllisyyden tilanteesta ei tarvinne erikseen mainita, ja kaikki tietävät, että sopeutuminen ja tehostaminen on välttämätöntä.

Hyviäkin asioita silti tapahtuu.
Erityiskiitoksen ansaitsee seniorikylähankkeen eteneminen, jonka toteutuminen on ollut yksi valtuustoryhmämme merkittävimpiä tavoitteita valtuustokauden alkutaipaleelta asti.
Hyvänä pidämme myös sitä, että kaikkien kaupungin kiinteistöjen käyttötarkoitusta, tarkoituksenmukaisuutta ja kunnossapitoa tarkastellaan sekä järkevöitetään alustavan salkutussuunnitelman mukaan.

Tärkeää on, ettei yksityistieavustuksistakaan luovuttu. Asialla on pieni vaikutus kaupungin budjettiin, mutta merkittävä vaikutus haja-asutusalueiden tiestön kunnossapitoon ja esteettömyyteen.
Rauman Perussuomalaisten valtuustoryhmä haluaa kuitenkin ilmaista huolensa kaupunkirakenteen yksipuoleisesta kehittämisestä ja sen vaikutuksista.
Kaupunki on kyllä investoinut miljoonien maanhankintoihin keskustan ulkopuoleisilta alueilta, mutta mitään näillä alueella ei ole välttämättä, yhtä ilmansuuntaa lukuunottamatta, tehty ja kaupunkikehitys onkin ollut varsin yksipuolista, jopa niin yksipuolista, että ei tässä enää yllättäisi, vaikka joku pian ehdottaisi kauppatorinkin siirtämistä pohjoiskehän varteen ja niinpä toivoisimme kaupunkirakenteen tasapuoliseen kehittymiseen jatkossa kiinnitettävän enemmän huomiota.

Kaupunki on sijoittanut hienosti yrityksiin, mutta pitäisi muistaa sijoittaa vähintään samassa suhteessa myös ihmisiin.

On hyvä, että kaupungin fokus on ollut ikäihmisten asioissa, mutta hallintokuntamme toiveena esittäisimme lopuksi, että kaupungin palkatessa nuoria vuosittain kesätöihin, niin selvitettäisiin mahdollisuudet nuorten pienimuotoiseen palkkaamiseen myös muina vuoden ajankohtina nuoriso- ja vapaa-aikatoimintaan liittyen sekä nuoriin kohdistuvan palvelutarjonnan parantamiseksi- syrjäytymisen ehkäisemisen ja nuorten hyvinvoinnin nimissä.

Rauman Perussuomalaisten valtuustoryhmä hyväksyy vuoden 2016 talousarvion ja taloussuunnitelman kokonaisuudessaan.