Valtuustoaloite 29.3.21

Arvoisa puheenjohtaja, valtuutetut sekä virkamiehet

Rauman kaupunki on luonut kuntalaisilleen loistavat mahdollisuudet ulkoilla luonnossa, näistä kirkkaimpana tähtenä, merikaupunki kun ollaan, luonto- ja retkeilyreitit saaristossa.

Näin korona-aikana kuntalaiset ylläpitävät mielenterveyttään sekä fyysistä kuntoa ulkoilemalla luonnossa.

Oivana lisänä saaristoretkeilyyn olisi Omenapuunmaan ja Reksaaren välinen kevyt lossiyhteys, jolla kuntalaiset pääsisivät kiinni Reksaaren luontopolkuihin sekä Kartun vanhan kalastajatilan palveluihin.

Nykyisin Omenapuumaasta pääsee Reksaareen kaupungin soutuveneellä, mutta jos vene on väärällä puolella rantaa, niin jää Reksaareen meno haaveeksi.

Malliesimerkki kevytlossista löytyy, esimerkiksi Kukkarojärveltä, jossa on vastaavaan paikkaan asennettu vaijerilossi, jonka voi vetää vaijerilla haluamalleen puolelle. Vinssilossi ajaa saman asian.

Vastaava lossi Omenapuumaassa lisäisi retkeilijöiden mahdollisuuksia luontoliikkumiseen, joka on tärkeätä varsinkin näin koronarajoitusaikana.

Rauman Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää aloitteessaan että Rauman saariston luonto-ja retkeilyreitille lisätään Omenapuumaan sekä Reksaaren välille kevytlossi, joka palvelee luonnossa liikkujia ja luo yhteyden edellämainittujen saarien välille. Liitteessä karttakuva sekä linkki edellämainittuun lossityyppiin.

Tomi Vainio

Rauman Perussuomalaisten valtuustoryhmä