Muutosesitys kaupunginhallituksen vakanssiesityksiin vuodelle 2014

Työn puolesta tullut mielenlaatu pistää väkisinkin miettimään, että millaista mehiläispesää tässä nyt on söhitty ja miksi ehdotus saa jo ennen esitystään kovaa vastarintaa.

Lähtökohta on aikanaan ollut, että Raumalta on puuttunut lakisääteinen sosiaalihuoltolain 17§:n 2momentin mukainen perheneuvola. Tukipalveluja on saanut rajoitetusti, ja pulmaksi on käytännössä muodostunut ns. matalan kynnyksen palvelujen eli ilman lähetettä saatavien palvelujen vähäisyys tai puuttuminen. Perustasolla pitäisi pystyä antamaan matalan kynnyksen palvelua riittävän nopeasti ja oikea-aikaisesti mahdollisimman lähelle lapsen kehitysympäristöä: kotona, päiväkodissa, koulussa tai vapaa-ajan toiminnoissa.
Peruspalvelujen vähäisyys aiheuttaa muiden psykososiaalisia palveluja antavien tahojen kuormittumista. Peruspalvelujen ja tukipalvelujen heikon saatavuuden vuoksi lapsia ja nuoria ohjautuu lastensuojelun piiriin sekä ilman perustason tutkimuksia suoraan kalliiseen erikoissairaanhoitoon lastenpsykiatrian poliklinikalle ja tätä kautta myös lastenpsykiatrian osastohoitoon Poriin.

Kaikki ovat tähän asti olleet kutakuinkin yhtä mieltä siitä, että kyseessä on tarpeellinen toiminto, jonka avulla ennaltaehkäisevää neuvontaa, ohjeistusta ja oikea-aikaista apua olisi tarjolla.
Julkisuuteenkin on esitetty, että tuloksena Raumalle on syntynyt tahtotila ja suunnitelma perhekeskuksen perustamisesta, vahvistaen ensin koulutusta ja sitten henkilöstörakennetta, jotta matalan kynnyksen ennaltaehkäisevä ja jalkautuva työ voi toteutua.
Lanu-hanke teetti vuonna 2010 laajan kyselyn lasten ja nuorten parissa työskenteleville työntekijöille perheneuvolan ja matalan kynnyksen palvelujen tarpeesta Raumalla. Kartoituksen jälkeen Lanu-hankkeen tukiryhmä ja ohjausryhmä mallinsivat luonnoksen Rauman verkostoituvista psykososiaalisista palveluista, sisältäen myös palvelurakenteesta puuttuvia uusia virkoja ja toimia.

Hankkeella oli 4 arvoa/visiota, joista eräs on selkeästi tärkein, nimittäin oikea-aikaisuus.
Ryhmän mukaan ennaltaehkäisevä työ on ensisijaista; varhaisen tuen sekä palvelujen tulee olla käytettävissä, silloin kun tarve palveluun ilmenee sillä satsaus peruspalveluihin tuo säästöä korjaavilta ja kalliilta erityispalveluilta!
He halusivat tämän olevan myös hallitusohjelmassa näkyvä tavoite, jotta perhekeskuksen on mahdollista toteuttaa sosiaalihuoltolain mukaista perheneuvolatyötä moniammatillisesti ja verkostoituneesti. Lanu-hankkeen tuki- ja ohjausryhmän mukaan tämä vaatii kuitenkin henkilöstön suunniteltua lisäämistä. Tehtyjen selvitysten perusteella perhekeskuksen tarvitsema työntekijämäärä on yhteensä 48  joista uusia 12.

Totuus kuitenkin on ettei, yhtä virkasiirtoa lukuun ottamatta, uusia virkoja olla Perhekeskusta varten perustamassa ja näin ollen hieno asia on jäämässä torsoksi. Hanketyöryhmän ja ihan maalaisjärjenkin mukaan resurssien lisääminen on välttämätöntä. Tuskin kukaan oikeasti uskoo, että vain työntekijöiden istumapaikkoja vaihtamalla saadaan mitään järisyttävää aikaan – kaikilla kun on kuitenkin kädet täynnä töitä jo nyt.
Sosiaalijohtaja kiteytti minusta asian oleellisen hienosti. Virkamiehellä on vastuu pysyä raameissa ja tekee päätökset annettujen raamien mukaan. Demokraattisesti voidaan päättää toisinkin, jolloin virkamies jälleen sopeutuu uuteen tilanteeseen.
On siis meidän poliittisten päättäjien tahto, miten perhekeskukselle käy. Pienryhmät ovat niin lautakunnassa kuin kaupunginhallituksessakin esittäneet perhekeskukselle virkoja, mutta valtapuolueet ovat ehdotukset kaataneet. Nyt kun valtuustosopimukseenkin on kirjoitettu, että huolehditaan toimintansa aloittavalle perhekeskukselle riittävät resurssit, pistää asian ristiriitaisuus miettimään, onko valtapuolueilla tässä asiassa kaksi linjaa.

Rauman tarinan mukaan raikkaat ideat syntyvät Raumalla ja täällä ne myös toteutetaan. Kuntalainen on ”kingi”. Tutkimme ja päivitämme rohkeasti palvelutuotannon vaihtoehtoisia malleja. Rauma on lounaisrannikon houkuttelevin asuinpaikkakunta.
Nyt onkin oiva tilaisuus punnita sekä Rauman tarinan että Valtuustosopimuksen toteutumista todellisuudessa.
Valtuutetuksi, sen puoleen kuin kansanedustajaksikaan tuleminen ei tee kenestäkään kaikkien alojen asiantuntijaa. Näin ollen, koska meistä kukaan ei ole perhetyön kaikkitietävä todellinen asiantuntija, ehdotan että luotamme asiantuntijoihin, eli Rauman perhekeskusta valmistelleeseen työryhmään ja lisäämme vuoden 2014 vakansseihin, alun perin jo muiden ohella lisättäväksi tarkoitetun, sosiaalityöntekijän toimen.