Huijaus Suomessa ala’ sähköauto

Ilmaston kustannuksella käydään kauppaa, tällä kertaa kohteena on sähköauto ja tavalliseen tapaan Suomessa ollaan etunenässä hyväksymässä mitä utopistisempia aikatauluja. Uusimpien neronleimausten mukaan, dieselautojen myynti kielletään Suomessa 13 vuodessa, eli 2030 mennessä.

Tarkoittaako se myös sitä, että myös kuljetusliikkeet joutuvat siirtymään sähkö, bensiini vai peräti hevosvetoiseen kalustoon ja kaikki vain ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi? Väittäisin, että vaikka Suomi, tai jopa kaikki pohjoismaat, laittaisivat täys-stopin päästöille, ei ilmastonmuutoksen etenemisessä tai lämpötiloissa tapahtuisi juurikaan merkittäviä muutoksia. Niin kauan kun Anne Berner tekopyhänä, sädekehä pään ympärillä, yrittää selittää asiaa ilmaston parhaaksi, niin perimmäinen totuus on kuitenkin bisneksessä. Ministeri Bernerin omistama Vallila Interiorkin haki työ- ja elinkeinoministeriöltä investointitukea sähköautojen ja niiden latauspisteiden uuden tukiohjelman rahoittamiseksi – polttomoottoriautot eivät tietenkään tällaiseen valtion rahojen hyödyntämiskikkailuun sovellu.

Enemmänkin pidän tämäntyyppisiä lyhytnäköisiä hankkeita erittäin vastuuttomana ilmastopolitiikkana ja valtion tukemana toiminta tulee kokonaisuutena arvioiden vain lisäämään saastumisen määrää.

Oletetaan että suomessa olisi pakko hankkia sähköauto, joiden hinnat verollisena ovat keskimäärin 25-30000 euron paikkeilla. Suomen pitkillä välimatkoilla, jossa julkinen liikenne on lähinnä vitsi, on pakko olla kulkuneuvo. Auton hinta on korkea, joten palkkoja olisi nostettava huomattavasti tai muutoin joutuu jäämään työttömänä kotiin. Sähkön hinta ei ole kovin korkea, mutta sähkön siirtomaksut ovat kalliit (kiitos edellisen hallituksen Caruna-kauppojen) ja muutoinkin nykyinen sähköverkko saattaisi kulutushuipuissa romahtaa. Valtio haluaisi kuitenkin oman osansa ”infran ylläpitämiseksi” eli käytännössä tarvittaisiin lisää veroja. Kaikki heijastuu lopulta käyttäjän maksukykyyn, eli kaavailtujen muutosten myötä tarvittaisiin korkeampia palkkoja. Moisten muutosten maksamiseen tarvittavat palkankorotukset taas vastaavasti heikentävät teollisuuden kilpailukykyä ja työpaikat siirtyvät halpamaihin, jotta yritykset pärjäisivät kilpailussa.

Eli huomaammeko kohta olevamme tilanteessa, että maailma ei tainnutkaan pelastua sillä, että Matti Meikäläinen ajaisi dieselauton sijasta sähköautolla, vaan kärsijänä on lopulta Suomalainen, ilmasto ja lämpötilan nousu… Sitä ongelmaa ei pääse karkuun edes rahalla. Ahneudella ei ole rajaa kun siihen annetaan vapaat kädet.

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa