Eriävä mielipide Rauman kaupungin hallituksen päätökseen turvapaikanhakijoille järjestettävistä kursseista

Kaupunginhallituksen 11.4.2016 pidetyssä kokouksessa (pykälässä 169§) päätettiin, että Rauman kaupunki järjestää turvapaikanhakijoille naisille suunnatut liikunta- ja käsityökurssit, pienten lasten vanhemmille yhdessä lasten kanssa toteutettavan monisisältöisen kurssin ja miehille suunnatun nikkarointikurssin sekä ruuanlaittokurssin. Kurssien kokonaishinnaksi tulee noin 5500 euroa, jotka päätettiin kattaa kaupunginhallituksen kehittämismäärärahoista. Peruste kyseisten kurssien järjestämiselle on tarjota kaupungin toimesta jotain toimintaa turvapaikanhakijoille ja näin tutustuttaa vastaanottokeskusten asukkaita Suomalaisen yhteiskunnan toimintamalliin ja palveluihin. Tavoitteena on myös ennaltaehkäistä mahdillisia katukuvassa tai muualla tapahtuvia häiriöitä mielekkään tekemisen kautta.

Rauman Perussuomalaisten kaupunginhallituksen edustaja Pasi Mäenranta jätti asiasta kokouksessa eriävän mielipiteen, joka kuuluu seuraavasti:

Raumalla on nyt todella niukat ajat, ja tilannetta on pyritty korjaamaan  lomarahanvaihdoilla, talkoovapailla, ja lomautuksilla. Säästöjä haetaan joka kohteesta, tingitään menoista esim. kyläyhdistysten, ym. yleishyödyllisten yhdistysten avustusmäärärahoista, jotka kuitenkin monesti kohdistuvat laajempaan henkilömäärään kuin tässä tapauksessa vain noin 300 henkilön virkistystoimintaan. Raumalla on muitakin kohteita joissa olisi tarvetta saada tukea kuntalaisten vapaa-ajantoimintaan niin, että se estäisi syrjäytymistä, kun monissa paikoissa tätä työtä tehdään lähes talkoovoimin.
Säästöjä siis haetaan monesta kohteesta, pieniä ”puroja” yhdistelemällä saadaan tavoitteet saavutettua.

Idea kyseisten esityksessä mainittujen palveluiden järjestämisestä on kuitenkin hyvä ja kannatettava.
Pohjaehdotuksessa todetaan, että tavoitteena on tutustuttaa vastaanottokeskuksen asukkaita Suomalaisen yhteiskunnan toimintamalliin. Tarkoituksena ei liene kuitenkaan opettaa esimerkiksi, että kaikki on ilmaista? Kansalaisopiston kurssitarjonta on aina ollut kansalaisille erittäin edullista. Turvapaikanhakijoille maksettavan vastaanottorahan ollessa lisäosineen monessa tapauksessa suurempi kuin esimerkiksi opiskelijan, pitkäaikaistyöttömän, yksinhuoltajaperheen tai eläkeläisen käteen jäävä osuus tulee muistaa se, että kunnan peruspalveluiden tulee olla pääsääntöisesti samat kantaväestölle ja maahanmuuttajille eikä kumpaakaan saa asettaa lain mukaan eriarvoiseen asemaan. Mikäli yksittäiselle pienelle ryhmittymälle järjestetään ilmaisia räätälöityjä kursseja toisten joutuessa maksamaan omistaan, on tällaista pidettävä etuutena ja yhdenvertaisuuslain hengen vastaisesti syrjivänä sellaisena.

Näin ollen ehdotan pohjaehdotusta muutettavan siten, että kaupunginhallitus hyväksyy esityksessä mainitun toimintamallin, mutta kursseja ei rahoiteta kaupunginhallituksen kehittämismäärärahoista, vaan rahoitus toteutetaan vastaavalla tavalla kuin kansalaisopiston muutkin kurssit, milloin osallistujilta peritään kursseille osallistumismaksu.

Lisäksi todettakoon, että kurssien järjestämisen kustannuksia voidaan alentaa esimerkiksi, Rauman kaupungin kotoutumisohjelman mukaisesti, pyytämällä eri järjestöiltä apua kurssien järjestämisessä ja kansalaisopiston tarjotessa esimerkiksi toimintaan tarvittavat tilat.