Aloite sähköautojen latauspisteiden yleissuunnitelman laatimiseksi

Polttoaineen hinta on ollut kasvussa jo pitkään, millä on väistämättä vaikutuksia myös ihmisten arkeen.

Yhteiskunnan pyrkiessä edesauttamaan kansalaisia siirtymään fossiilisista polttoaineista vihreämpiin vaihtoehtoihin, nousee edelleen yhdeksi merkittävimmäksi hidasteeksi latauspisteiden verkoston niukkuus.

Kuntaliiton mukaan sähköautojen latauspisteverkosto kehittyy ja laajentuu selvästi lähivuosien aikana. Ensisijaisesti kehitys tapahtunee markkinaehtoisesti, jolloin kuntien tehtävä on omalta osaltaan edistää verkoston laajenemista, luoda toteutukselle hyvät edellytykset ja poistaa esteitä latauspisteiden yleistymiselle.

Yksi konkreettinen keino edistää asiaa, on laatia kuntaan sähköautojen latauspisteiden yleissuunnitelma, jonka avulla voidaan tukea sähköautojen yleistymistä ja luoda kunnalle tai seudulle yhteinen tavoite sähköautojen latauspiste- verkoston toteuttamiseksi.

Yleissuunnitelma tulisi aina laatia tiiviissä yhteistyössä sähköisen liikenteen toimijoiden kanssa.

Suunnitelmalla voidaan tukea myös kunnan omia mahdollisuuksia sähköautojen käyttökannan lisäämiseksi.

Näin ollen esitetään, että Raumalla laaditaan sähköautojen latauspisteiden yleissuunnitelma, käyttäen hyväksi kuntaliiton asiassa antamaa ohjeistusta: Sähköautojen julkiset latauspisteet. Selvitys ja suosituksia, Salonen Noora, Poskiparta Laura & Kumpula Tiina, 2015.

-Jami Toivonen-

Rauman Perussuomalaisten valtuustoryhmä